Від бітбоксу до тернтейблізму. Як в Україні еволюціонують музичні вуличні культури. Частина II

Вуличні культури — це не тільки скейтери, ролери, BMX-ри, райтери та трейсери. Велика кількість урбан-напрямків — зокрема, бітмейкінг, бітбокс, MC, діджеїнг, тернтейблізм — пов’язані з музикою та є важливою складовою хіп-хоп культури. 

Rap.ua в партнерстві зі Street Culture розпитав 11 досвідчених представників музичних вуличних культур — бітмейкерів, діджеїв, MC, бітбоксерів й тернтейблістів — про їх особистий шлях і розвиток в своїх напрямках, проблеми й досягнення цих видів культури в Україні, а також попросив їх назвати найяскравіших колег й дати поради новачкам.

У першій частині на наші питання відповіли бітбоксери і бітмейкери. Наразі слово мають діджеї, тернтейблісти та МС.



Антон Стаджадзе



Особистий шлях

У вуличній культурі я з 1998 року. Починав свій шлях з брейкінга. А в 2003-му відкрив в собі талант спілкування з публікою в якості МС фестивалів і вечірок, продовжую займатися цим дотепер.

Не можу сказати, що в процесі були особи труднощі. У танцях, звичайно, траплялися травми, а в MC все йшло своєю чергою, поступово. Поруч зі мною були брати по команді, ми все переживали разом і підтримували один одного.

Культура дала мені багато чого: величезну кількість друзів по всьому світу, поїздки, насичене нічне життя, школу своїх вихованців. А ще — гроші, зароблені улюбленою справою, а не роботою з 9 до 20. 



Проблеми й досягнення культури

Наразі ситуація з моєю діяльністю плачевна: карантин і цим все сказано.



Найяскравіші представники і локації

У кожному регіоні України є люди, які рухають культуру. Це, звичайно, Скрім, Владі, мій сокомандник Максим Тележний (МАХ-Т) і братик по HBTC Олександр Ле (він же — Toolskit), хлопці зі Street Culture. А такі фестивалі як Hot funky, Battle School, Breakidz, Банка Фанка, Joint & jam тощо дають гарний фундамент для розуміння і розвитку правильного мислення і культури в цілому.



Порада новачкам

Раніше ми по крихтах збирали сенс того, чим займалися. Оригінальність була первісною і кожен горів, немов факел. Зараз час розмаїття інформації, заплутатися набагато простіше, ніж раніше. У цьому проблема молодих і недосвідчених. Тому раджу новачкам не вестися на тренди і хайп.



Віталій Седьмой 



Особистий шлях

Український тернтейбліст. Використовуючи техніку Scratch, Beat Juggling, а також різні музичні примочки, створюю з існуючих записів зовсім інші музичні та ритмічні малюнки.

Першу «вертушку» і грамплатівки побачив у бабусі в чотири роки. Дитячий інтерес надовго відклався в пам’яті. Хіп-хоп культура, протест, бажання виділитися переслідували з ранніх років. Творчість спостерігав усюди. В дев’ятому класі пішов займатися брейкдансом, а далі все сталося само собою.



Проблеми й досягнення культури

Найголовніша складність нашої культури, тернтейблізму — вузька спрямованість і мала кількість експертів на території України. Рятує те, що живемо в цифрову епоху. У мережі можна знайти будь-яку інформацію, познайомитись і поспілкуватись із представниками жанру. 

Сцена в Україні наразі переживає ренесанс. У найяскравіших представників є школи, де кожен охочій може майстерно опанувати ремесло. Радує, що є можливість купувати необхідне обладнання і вініл.

Основна проблема напрямку — відсутність інтересу до національної сцени у гучних спонсорів. Це пов’язано з поганим рівнем експертності у представників культури. Україна тільки готується знову підхопити інтерес, заданий світовими титанами сцени, й живе за принципом«Зроби сам». До моєї творчості уважно ставляться за кордоном, а на рідній землі інтерес ще тільки пробуджується. 



Найяскравіші представники і локації

Ключові представники напрямку — Jeremy Star, Dj Andrew (ТНМК), Dj Ekspertio (Alyona Alyona), Dj Roman. Головна локація — звичайно, Київ. Більшість діячів знаходяться там, особисто я живу в Харкові. Немає особливої ​​територіальної різниці, культура всюди розвивається однаково. Найяскравіші представники постійно підтримують зв’язок і перетинаються на локальних івентах.  



Порада новачкам

Спілкування — ключ до знань, а постійні тренування неодмінно приведуть до успіху.



Андрій Гончаров 



Особистий шлях

Я пишу музику з юного віку. Стукаю біти. Скретч-діджей/тернтейбліст. Викладаю в PRODJ School. Артист Kickit Records.

У цій культурі привернула свобода вибору. Можливість творити. Прийшов до того, чим займаюся, методом проб і помилок. Про це можна говорити годинами, як про шлях будь-якого артиста. Були труднощі. Але вони є трампліном. Тим, що дозволяє тобі ставати краще.



Проблеми й досягнення культури

Справи [у моїх напрямках в Україні йдуть] добре. Немає проблем. Є люди і їх бажання щось робити, або ж не робити. Всі ми ростемо. І паростки нашої творчості або проростають, або в’януть. 



Найяскравіші представники і локації

Важко виділити малу кількість талановитих артистів. У нас в країні дуже багато яскравих особистостей! Локацій для розвитку зараз в Києві багато. «Мастерская» Івана Дорна, PRODJ School. Місця, де можна прокачати свої навички і знання.



Порада новачкам

Зараз розвинути будь-який навик простіше, ніж 200 років тому. З появою інтернету люди отримали доступ до знань планети. Прокачати себе можна так само, спілкуючись з носіями знань. Переймаючи досвід безпосередньо, часом, простіше. Є величезна кількість курсів, шкіл і студій. Головне — вибрати те, що тобі по духу… 



Валерій Бичков



Особистий шлях

Організатор великих івентів та ємсі хост MC Ben. Починав як звичайний танцор. Але потім зрозумів, що набагато краще можу організувати та бути ємсі хостом.

Кар’єру МС почав в 2011-му. Організовував тусовку в харківському олдскульному клубі “Samba”, не знайшов ведучого і довелося самому спробувати. Дуже складно було, але впорався. Взагалі спочатку не вистачало словникового запасу для ведення заходів, але врешті призвичаївся.

У MC є купа різних «фішок». Я щоразу шукаю щось нове. Проте найбільш подобається вести діалог, коли знаєш аудиторію.



Проблеми й досягнення культури

МC в вуличних культурах не так вже й багато, але двох однакових не існує. Погано, що не завжди можна зібрати їх в одному місці. 



Найяскравіші представники і локації

МC Scream, MC Міханик, MC Flipper, MC Kid, MC Sinus, Mc Vladee.



Порада новачкам

Не боятися робити перший крок. Все вийде!



Артем Рябовол



Особистий шлях

У вуличних культурах відомий як BBoy / DJ Bullet. Пов’язую себе з діджєїнгом, бітмейкінгом і брейкінгом. 

Привабила [в цих напрямках] саме музична складова. Бажання знайти щось нове (трек для бібоїв, семпл для біта) змусило залишитися тут надовго. Це простий і логічний ланцюжок: брейкінг — діджеїнг — бітмейкінг. Культури всі взаємопов’язані. Тож хотілося відкрити для себе щось нове, бо пошуки музики (диггінг) були до душі. 

Починав банально з запису мікстейпів і створення бітів на планшеті, вивчення елементів тернтейблізма в ютубі. Звичайно, також вплинули кумири багатьох — QBert, Mix Master Mike, Craze, 8 ball, якщо ми розглядаємо конкретно культуру скретча і тернтейблізма в цілому. 

Найскладнішим було купити обладнання. Адже всі знають, що це недешеве задоволення, особливо коли тобі 14 років. Зрозумілим чином тоді грав фестивалі за респект, заробляв собі ім’я діджея в брейкінг-середовищі, бо на танцполі вже знали.

Труднощі долалися працею. Постійні тренування вдома, практика на фестивалях, запис мікстейпів і відвідування різних фестивалів, де мені вдавалося знайти коннект з легендарними діджеями в брейкінг-культурі: DJ Plash, Scream, Smirnoff, Nail. Адже під їх мікстейп і виросла моя брейкінг-особистість. DJ Dach (Єгор Матюхін) дуже допоміг навчитись та розвинути мій діджейський скіл. Таким чином, у мене вийшло сформувати себе як діджей, а також свій стиль музики і гри.



Проблеми й досягнення культури

Наразі в Україні між діджеями загубився коннект. Багато хто тепер грає чисто у своїй тусовці. Хоча, наприклад на Jam Master 2012 або 2013 приїжджали діджеї з усього пострадянського простору. І тоді саме був взаємообмін, знайомства та інше. 

Досягненням є те, що українських брейкінг-діджеїв знають у всьому світі, бо оригінальний стиль брейкінга ми змогли перенести на пластинки. Зараз, до речі, українська організація Hot Funky стала на своїх фестивалях проводити батли зі скретчу, що також тільки позитивно впливає на культуру.



Найяскравіші представники і локації

Найяскравіші представники cаме в світі брейк-діджеїнгу — Nail (Харків), Anny Rock (Київ), Slef (Київ). Скретч/тернтейблізм — Седьмой (Харків), Andrew (Київ), Jeremy Star. Бітмейкінг бум-беп стилю — Smuff Tha Quiz, Klim Beatz, Shon Kick It.



Порада новачкам

Новачкам у будь-якій культурі потрібно відкривати щось нове, давати свій свіжий погляд. Тільки таким чином культура буде розвиватися і прогресувати, й допоможе новачкові здобути собі ім’я. Спілкування, навчання і бажання. За рахунок цього і всіх технологій XXI століття можна прокачати себе буквально за рік.    



Олексій Юшкін 



Особистий шлях

Діджей, творець музики, продюсер, бібой. 

Все завдяки хіп-хоп культурі 80-90-х. І брейкінг, і графіті, і реп захопили одночасно в 2003 році. Децл, Onyx, Run-DMC, Wu-Tang в той час привернули увагу. Все через них.

Далі були довгі роки старанної практики, тренувань, вивчення історії культури і музики, музичної теорії тощо. Головні труднощі — боротьба з самим собою і лінь. Кожен по-різному її долає. Мені допомагає родина, натхнення, друзі, думки про те, що потрібно залишити свій слід в історії, конкуренти. Загалом, потрібно чітко ставити мету і йти до неї.



Проблеми й досягнення культури

Якщо взяти скретч-діджеїнг, то в Україні можна виділити 5-6 майстрів високого рівня. Якщо — музику і творців (від музикантів і композиторів до бітмейкерів), тут навіть не знаю — думаю, кожен творить від душі і це добре. У брейкінг-культурі так само є рівень, але не вистачає фінансування. Основна проблема всіх фестивалів [у хіп-хоп культурі в Україні] — відсутність генерального спонсора і фінансування. 



Найяскравіші представники і локації

Найяскравіші представники. Скретч-діджеї — Віталій Седьмой, Jeremy Starr, Andrew, Roman, Sla.sh і я. Локації — студії, PRODJ School. У брейкінг-культурі яскравих представників дуже багато, всіх не перелічити. Навіть не буду починати, щоб нікого не образити. 



Порада новачкам 

Береш і качаєш! Всі відповіді на питання є в інтернеті, головне — бажання і мета. Якщо новачок її поставив собі, то головне — дійти до фіналу. А там вже буде наступний рівень.



Влад Салун 



Особистий шлях

Я можу віднести себе до катеорії МС — тобто майстра церемоній, що в простолюдді відомий як ведучий.

Ведучий — мабуть, найважливіша людина на будь-якому фестивалі. Перший раз як МС на хіп-хоп фестивалях я спробував себе в 2006 році на своєму фестивалі Battle School, який робив в актовому залі київської загальноосвітньої школи. Тоді я особливо не знав інших ведучих в Києві й чомусь вважав, що можу сам це реалізувати. Я був звичайним бібоєм і мріяв познайомитися з топовими бібоями України. Й коли на мій фестиваль приїхало багато крутих хлопців, дуже сильно здивувався і зрадів. 

У мене з першого разу вийшло нормально працювати з публікою. Але на перших заходах було стрьомно, особливо перші секунди, коли ти виходиш і потрібно сказати в мікрофон: «Всім привіт!». Тому доводилося іноді випивати 50 грам для хоробрості.

З 2006 по 2008 рік я був MC на всіх своїх фестивалях, прописував сценарій, концепції, атмосфери. У той час мене також почали запрошувати вести батли з хіп-хоп танців та інші цікаві заходи. А в 2011-му на мій фестиваль приїхав MC Trix — відомий ведучий з Британії, учасник Battle of the Year — разом ми провели захід. Я дуже сильно надихнувся, відкрив для себе зовсім нові кордони ведучого, підкреслив деякі «фішечки».

Якось в 2010-му, коли я робив свій фестиваль Battle School в клубі на Хрещатику, включив «California Love» Тупака, вийшов на сцену і почав качати народ. Зал був забитий бібоями, але вони перестали танцювати, звернули увагу на мене, підняли руки вгору і почали качати. Я відчув себе ніби на божевільному реп-концерті, бо десь 500 людей сильно качали руками. Це було одним із переломних моментів, коли я став створювати ідеї для концептуальних шоу.

Потім почав втілювати ці ідеї в життя на великій сцені. В 2013-му ми зробили на Майдані Незалежності івент на 20 тисяч людей, врубили [трек Dr. Dre і Snoop Dogg] «Still Dre» і всі вони качали під нього. У той час почав ще й практикувати роботу ведучого поза межами хіп-хопу, мене стали запрошувати на концерти та фестивалі, що не пов’язані з цією культурою. Також почав проводити корпоративні заходи.



Проблеми й досягнення культури

З тих пір, як я починав, культура MC значно змінилося. Раніше МС були виховані виключно на старій школі й рівнялися на неї. Це проявлялося і в поведінці ведучих, і в тому, що вони говорили. Наприклад, раніше фраза «Дайте шуму!» була андеграундною, а зараз її можна почути умовно на пресконференції президента України, вона стала попсовою. Також МС стали мислити ширше — наразі на хіп-хоп заході ти можеш почути несподівані та не пов’язані з хіп-хопом речі. А ще хлопці перестали пародіювати уявну хіп-хоп культуру, яку вони навряд чи відчували, якщо не були в Нью-Йорку, й стали самими собою. 



Найяскравіші представники і локації

Зараз дуже цікавий МС, на якого варто звернути увагу — Big Bro. Це не тільки відомий бітбоксер, але й харизматичний ведучий і людина, яка максимально залучена в хіп-хоп культуру. З хлопців старої школи, які часто круто качали хіп-хоп фестивалі, дотепний, з уматними жартами — це MC Flipper. Третім в цьому списку скромно назву себе.



Порада новачкам 

Рецепт є, навіть не боюся його розкривати. Спершу потрібно почати говорити про спільні проблеми або питання, які хвилюють людей. Наприклад, всі довго стояли в черзі в гардероб перед концертом. Спочатку ти виходиш і кажеш: «Ледве вижив в гардеробі!» й жартуєш на цю тему. Потім плавно переводиш розмову на тему, яка цікава тобі, вже заряджаєш людям те, що хочеш сказати й тебе всі слухають.

Неможливо навчитися бути МС — або у тебе є ці здібності з народження, або ні. Придбати їх — спірний момент. Якщо у тебе немає таланту ораторського мистецтва, ти навряд чи будеш заробляти цим гроші. А якщо талант є, потрібна лише практика.

Шлях до великих майданчиків починається з маленьких. Перед тим, як управляти тисячами, потрібно навчитися керувати десятками. Хоча тисячами управляти легше. Питання в іншому — спочатку ти можеш злякатися і не кайфанути. Тому варто набити шишки в маленькому масштабі, а вже потім бомбити на повну. І не соромитися бути собою.



Текст: Дмитро Кузубов