«Залізній людині» — 25. Час згадати про вражаючий дебютний альбом Ghostface Killah

Будь-кому, хто вивчав реп дев’яностих, чудово відомо про вплив Wu-Tang Clan на культуру тих часів. Зібраний з різних куточків Нью-Йорку колектив шалено увірвався до сцени з дебютною платівкою 1993 року, а «Wu-Tang Forever», що вийшов у 1997-му, став найбільш продаваним альбомом гурту та закріпив їхній статус справжніх класиків, культового обличчя жанру, чию атрибутику люди з усього світу не соромляться носити й через 20 років.

Чотири роки, що минули між двома першими альбомами гурту, виявилися не менш впливовими для його учасників та запам’ятаються завдяки фантастичним сольним альбомам: у Method Man вийшов «Tical», у GZA — «Liquid Swords», у Raekwon — «Only Built 4 Cuban Linx», що досі вважається квінтесенцією вуличного нью-йоркського стилю. Все це допомогло створити повноцінний світ з власними героями, їхніми образами та суперсилами — точно як у кіновсесвіті «Марвел», де Ghostface Killah, цілком очевидно, відведена роль Залізної людини.

Цікаво, що без участі Гостфейса могло не бути й усього Клану, яким ми знаємо його сьогодні. Саме він допомагав RZA, з яким свого часу ділив спільне житло, сформувати склад колективу і доклався до дебютного «36 Chambers» в статусі не лише одного з реперів, а й виконавчого продюсера. А напередодні власного дебюту він плідно працював над вже згаданим «Only Built 4 Cuban Linx», розім’явшись одразу на 12 треках сольного альбому Рейквона. А отже, кар’єра репера вже набрала значних обертів перед повноцінним стартом у 1996-му.



«Ironman», що наприкінці жовтня відсвяткував 25-ту річницю символічним перевиданням, досі фігурує серед найкращих альбомів, що будь-коли виходили під брендом Wu-Tang. Платівка стала класикою, існуючи на перетині двох світів: з одного боку, «Ironman» — продовження історії Клану, де своє слово отримала більшість учасників колективу, а всю музику звично написав RZA; з іншого, уособлює початок блискучої сольної кар’єри Гостфейса, який навіть не думає про пенсію та вже будує масштабні плани на майбутнє, де є місце для сиквелу «Supreme Clientele» з продакшеном від Каньє Веста та Майка Діна.

Всередині — 17 треків, що навіть сьогодні вразять вибагливого слухача своєю кінематографічністю. Головні герої — серед яких співавтори альбому Raekwon і Cappadonna, що навіть присутні на обкладинці — віднаходять 1000 та один спосіб, як описати розправу з ворогом, слабкою здобиччю для славетних воїнів Шаоліня, купою сленгових термінів та референсів, що на їх розшифрування піде не одна стаття. Нерідко кожен їхній окремий рядок за змістом виходить яскравішим за цілі хіті сьогодення, а RZA шліфує усе фірмовим продакшеном та скітами з гангстерських стрічок.

Взяти, приміром, одну з візитівок альбому — трек «Winter Warz», що навіть увійшов до саундтреку знаменитої стрічки «Не погрожуй Південному Централу…». Скажений флоу номінального автора помітно контрастує із сусідніми, більш розміреними куплетами від U-God та Masta Killa, а легендарний заключний куплет Каппадонни на цілих дві хвилини — цілком собі претендент і на хайлайт усієї платівки. А втім, попри таку щедрість, Гостфейс усього лише на попередньому «Poisonous Darts» одноосібно розвалюває вінтажний бумбеп протягом двох хвилин і не дає слухачу забути, на чиєму вони святі.

Інколи костюм Залізної людини ховають до шафи, і ми зустрічаємо оповідача у його вразливому стані, як на головному хіті альбому «All That I Got Is You» — чуттєвій присвяті матері Гостфейса та складному минулому без батька, сповненому бідності. А інколи номінальний автор проекту взагалі не з’являється на треках та пізніше згадує, як нелегко було випускати свій перший сольник.



«’Ironman’ був для мене темним. Обкладинка яскрава, але з музикою щось коїлося — це було неправильно. Тому я не брав участі на деяких піснях, як ‘Assassination Day’ або ‘Faster Blade’. Я був неспроможний писати до цих пісень. Рейквон зробив свою справу на ‘Faster Blade’ — я не міг за цим піти, не в тому стані, в якому я був, тому все так і залишив», — ділиться автор в новому інтерв’ю з Billboard до 25-річчя альбому.

Більше того, до складнощів з релізом «Ironman» доклалися вищі сили природи: у дев’яностих нью-йоркський Стейтен Айленд, де базувалася студія RZA, пережив кілька повеней, через що напрацювання продюсера були втрачені. Серед останніх — біти, записи та голосові налаштування для всіх учасників Клану, що пізніше були вимушені перезаписувати частини своїх робіт у нових, незвичних умовах. 


Попри все, «Ironman» вийшов, дебютував на першій сходинці американського реп-чарту та залишається головним комерційним успіхом Гостфейса, а талант до співпраці з іншими артистами через енну кількість років втілився у чудові спільні альбоми з продюсером Едріаном Янгом і гуртом BADBADNOTGOOD, фіти з представниками інших вимірів — поп-гуртом The Neighbourhood та співачкою Майлі Сайрус. Здається, на таке здатна тільки справді залізна людина.

Що ж до сіквелу «Supreme Clientele», на нього чекаємо в лютому. А Каньє та Дін курируватимуть продовження класики 2000-го в якості виконавчих продюсерів.



Текст: Сергій Олексюк