Ваньок Клименко: “Як розкрутити артиста”

Співзасновник лейблу ENKO – Ваньок Клименко виклав на своїй фейсбук-сторінці велику статтю, що стосується просування артистів.

Вийшов дуже цікавий сматеріал, з основними пунктами якого ми пропонуємо вам ознайомитись (повний текст складається з трьох частин – прочитати їх можна тут, тут та тут).

«Просування артиста» для багатьох — дуже абстрактний і мало не езотеричний вислів. Однак боятися цього словосполучення не варто, тому що тут, як і в будь-якій справі, є чіткі алгоритми та правила.

Сьогодні хочу поділитися своїм особистим досвідом і спостереженнями щодо просування артистів, а якщо бути більш точним — просування релізів.

Для себе я виділив 9 основних пунктів, на які варто звернути увагу під час запуску пісні/кліпу, якщо ваша мета — достукатися до нової аудиторії.



1. Пісня

Я вважаю, що найважливіше в просуванні — це пісня. Гарна пісня — це фундамент, при відсутності якого всі витрачені на просування ресурси будуть викинуті в урну. Багато артистів недооцінюють цей факт. Написавши черговий трек, вони тут же прагнуть «просувати» його окремим релізом, не замислюючись про те, чи є його потенціал досить сильним для самостійного синглу.

Я вважаю, що творчість має бути різноплановою і вільною від рамок, але, можливо, варто просто включити цю пісню в альбом/ЕР і не витрачати на неї ресурси. Особливо це актуально, якщо артист знаходиться на початковому етапі своєї кар’єри — тоді йому просто необхідно мати дуже сильну пісню (а бажано декілька), щоб звернути на себе увагу.



2. Візуальне оформлення релізу

Другим найважливішим фактором у просуванні релізу є віжуал (кліп, лірик-відео, лайв). Я щиро вважаю, що роль пісні важливіша, але віжуал займає почесне друге місце. Картинка має розкривати артиста і демонструвати його сильні сторони. В іншому випадку, кліп може «вбити» пісню і зіпсувати враження. У цьому разі я рекомендую «викинути» кліп (не випускати його) і зняти щось просте, аж до лірик-відео або красивого лайва.



3. Дистриб’ютор

Третій важливий крок — вибір партнера з дистрибуції, так як просуванням на стрімінг-майданчиках часто займається саме він. Списки топових лейблів/дистриб’юторів і їх контакти можна легко знайти в інтернеті. Тільки от зацікавити їх своєю творчістю — не найпростіше завдання. Однак особисто я знаю випадки, коли абсолютний ноунейм з 2000 підписників без будь-якого менеджменту підписував контракт з топовим дистриб’ютором і отримував понад 10 000 доларів авансу за свій альбом. Тобто зацікавити все-таки можна, навіть не маючи власної фан-бази.

Для цього раджу підготувати свої найкращі пісні, кліпи, фотографії, намалювати красиву презентацію, прописати докладну стратегію на рік і надати все це дистриб’ютору.



4. Піар

Перед тим, як переходити до реклами релізу, раджу проаналізувати, для кого він створений і кому може бути цікавий. Від цього залежить, які канали для його розповсюдження потрібно використовувати. І ось вже з цим розумінням я раджу звернутися до досвідченої піар-команди, яка займеться поширенням вашого релізу в ЗМІ, інтернет-виданнях, пабліках, на ТВ і радіостанціях (якщо вони потрібні).

На початковому етапі, коли ви не можете дозволити собі найняти досвідченого піарника, я раджу звертатися до піар-агентств за запитом (тобто для роботи над конкретним релізом).

Єдине, про що важливо пам’ятати: піар — це не панацея, тому не варто очікувати від нього надто багато.



5. Ведення соціальних мереж (СММ)

Для просування будь-якого релізу артист повинен бути ГОЛОВНОЮ людиною, яка його просуває — тобто бути сам собі СММ-ником. Часто артисти перекладають це завдання на когось іншого, аргументуючи своє рішення тим, що «моє завдання писати пісні». Ні, в 2021 році це вже так не працює. В обов’язки артиста, крім написання пісень, також входить наступне: бути віральним і цікавим, спілкуватися і вести за собою свою публіку, постійно комунікувати зі своєю фан-базою, генерувати інфоприводи, робити колаборації з артистами/брендами/медіа, просувати свої пісні і ще багато-багато всього.

Викласти картинку обкладинки альбому у себе в Instagram недостатньо. Важливо привертати увагу до пісні/кліпу всілякими оригінальними способами, причому як до, так і після релізу.



6. Таргетована реклама

Таргетинг в Instagram, на мій погляд, має мало користі для музиканта. Але часом він все ж приносить невеликі результати, якщо сам контент цікавий потенційній аудиторії.

Те ж саме стосується таргетингу в YouTube. Ми зараз поступово приходимо до висновку, що молодому артистові краще його не використовувати. Справа в тому, що алгоритми YouTube працюють не на артиста: якщо сервіс бачить, що ти платиш йому гроші, то він не просуває твій реліз безкоштовно всередині своєї платформи. А ось якщо ти не «годуєш» його таргетингом, то шансів на те, що він «сам» буде просувати твій кліп, набагато більше. З іншого боку, якщо правильно використовувати таргетинг, він «приводить» на канал нових підписників.

Що стосується бюджету на таргет, мінімум його половину раджу витрачати на дискавері, оскільки посіви в інстаграм частіше дають «порожні» перегляди з низьким відсотком органіки.



7. Колаборації з блогерами/медійними особистостями

Це хороший інструмент для просування кліпу на широку аудиторію на початковому етапі кар’єри артиста. За умови, звичайно, що коллаба не суперечить принципам і іміджу артиста.

Я вважаю, що якщо у артиста немає особистого коннекту з блогером, то «суха» реклама може бути неефективною. Тому є сенс знаходити блогерів/артистів, що близькі по духу, налагоджувати з ними коннект, а також укладати взаємовигідні угоди, які можуть принести користь обом.



8. TikTok

Унікальність TikTok полягає в тому, що тут у артиста є можливість зробити так, щоб його пісню почули мільйони, не вкладаючи в це ні копійки. Але це можливо тільки за умови, що сама пісня містить в собі потенціал хіта (див. Пункт 1).

Є маса прикладів, коли «ноунейм» викладав на своєму «ноунейм-каналі» пісню і вона розходилася і вірусилася в TikTok без будь-яких фінансових вкладень. Тік-Току не надто важлива кількість твоїх підписників, адже часто буває, що у ТТ-блогера з 10 тисячами фоловерів охоплення більше, ніж у блогера-стотисячника. Відбувається це тому, що ТТ показує твоє відео не тільки твоїм підписникам, а всім підряд — так працюють його алгоритми.



9. Стабільність

Крім точокового просування конкретного релізу важлива стабільність випуску наступних релізів — це «потягне» за собою додатковий промоушн попередніх синглів. Стабільність дуже важлива для артиста.

Після релізу я наполегливо раджу вести активне соціальне життя (в окремих випадках це шкідливо, але найчастіше працює тільки в плюс), підтримувати до себе інтерес, стабільно випускати матеріал, робити колаборації, генерувати інфоприводи. Працювати не «за настроєм», а за розкладом. Самодисципліна — велике досягнення для виконавця.

Висновок

Потрібно розуміти, що якщо ви вже стали на тернисту стежку артиста, вам доведеться постійно працювати над собою. Будьте готові до того, що це вимагає щоденних зусиль і величезної кількості часу. Без усвідомлення останнього краще не починати цей шлях, не витрачати енергію і гроші на просування своїх пісень.