Відома дата прем’єри фільму Мартіна Скорсезе «Вбивці місячної квітки»
У ролях Джессі Племенс, Роберт де Ніро та Леонардо Ді Капріо.
Вже не перший рік редакція нашого порталу «підглядає» за британцями, вірячи в те, що скоро ми зможемо зробити щось подібне в українській незалежній сцені. Мова йде не про флоу англійців, їх продакшн чи фішки, а про те, як чесна вулична музика може стати популярною, не скотившись при цьому до відверто зашкварно-колхозного низького естетичного рівня.
Нещодавно на порталі Hypebeast вийшов цікавий текст «Реп і мода у Великій Британії – одне ціле». Ми переклали найцікавіші тези і принесли їх вам.
Минулого тижня Skepta оголосив про укладення угоди з Puma, а цього тижня Dave мав виступити на офіційній вечірці з нагоди відкриття Тижня моди у Лондоні, організованій брендом BOSS. Але зв’язок британської урбан-музики з модою набагато глибший. Ми вивчили деякі з цих історій, щоб дізнатися більше.
У 2003 році Dizzee Rascal надів пару Nike Air Max 90s для фото обкладинки свого дебютного альбому «Boy In Da Corner», а в 2009 році – випустив колабу з Nike «Tongue n Cheek» Air Max 90. Хоч це був перший випадок співпраці гіганта спортивного одягу з Орегону з британським артистом, він не став останнім, і з появою на початку століття британського грайму з’явився новий стиль вуличної моди з Великобританії: куртки Avirex та джинси Evisu поєднувалися з кросівками Prada Cup, змішуючи американський хіп-хоп та класичну японську денім тканину selvedge та італійську розкіш. А ще раніше, у 90-ті роки, для британських гередж-рейверів Sunday Best (так називають найкращий аутфіт, який бережуть на недільний вечір, або визначну подію) був частиною неофіційного, але суворо дотримуваного дрес-коду. Це джинси Moschino, сорочки Versace, мокасини Gucci або їх комбінації.
Після відродження грайму у 2014-2016 роках та нової ери споживання музики через стримінгові сервіси, YouTube та TikTok, артисти з Великобританії виступають на найбільших міжнародних сценах, випускають хіти номер один по всьому світу та заробляють повагу і великі чеки від найбільших світових брендів.
Нещодавно Pa Salieu виступив фронтменом колекції A-COLD-WALL* FW22, а BackRoad Gee також приєднався до рядів Puma як амбасадор бренду. І хоча ми вже бачили, як Кендрік Ламар, Jay-Z, Каньє Вест і LL Cool J з’являлися на тижнях моди по всьому світу, нещодавня поява Skepta на Тижні моди в Нью-Йорку та відкладений виступ Dave на Лондонському тижні моди здається поворотним моментом для британських артистів та їх ролі у мікрокосмосі моди.
Ми поговорили з лідерами британського репу AJ Tracey та BackRoad Gee про їхні стосунки з модою та про те, як на їхню думку розвивається перетин музики та фешену.
Після смерті Її Величності Королеви Єлизавети II Лондонський тиждень моди 2022 року пройде у форматі business-to-business з поваги до неї. Гіганти індустрії Burberry та Raf Simons скасували свої покази, а всі урочисті моменти також було відкладено. При цьому до скасування показів зірка британського репу Dave, уродженець Стрітхема, мав виступити на вечірці BOSS з нагоди відкриття Лондонського тижня моди, і це змусило Hypebeast задуматися – як британський реп дійшов такого стану?
На початку 00-х грайм був пов’язаний виключно з фізичною модою; репери належали до одного об’єднання: однаковий одяг, однаковий музичний смак, сленг. Кожен генг дотримувався прив’язки до поштового індексу, що не дозволяло їм вихваляти інше об’єднання з іншого району за їх якісну музику або почуття моди, навіть якщо їм це подобалось. Більшість ліричних текстів розповідали про суворі реалії життя в Лондоні та про труднощі, пов’язані з приналежністю до околиць суспільства, які ніколи, на той час, не цікавили середній клас. Водночас такі піонери жанру, як Dizzee Rascal і Wiley, проклали шлях граму і без справжніх оуджі, які показують, як продавати квитки на концерти та ставати хедлайнерами великої сцени, реп із Великобританії не мав би того глобального значення, яке він має сьогодні.
2003 року Dizzee Rascal дебютував зі своїм епохальним альбомом «Boy In Da Corner» з обкладинкою, на якій красувалися чорні кросівки Air Max. Це не тільки вивело Dizzee на передові позиції серед британських талантів того часу, але й довело іншим реперам того ж покоління і тим, хто прийде пізніше, що можна бути прийнятим мейнстрімними ЗМІ та завоювати їх.
«Я хочу бачити більше колаборацій між музикою та модою в ширшому масштабі – чи то шоу, чи окремі витвори мистецтва». – AJ Tracey
З того часу британський реп та грайм почали перетинатися з модою, все далі відходячи від класичних курток Avirex та джинсів Evisu, які були помітні на всіх гередж-рейвах у 90-х роках. Серед емсі почали відкриватися зв’язки з такими брендами, як Ed Hardy. Наприклад, у випущеному в 2009 році синглі Skepta «Ed Hardy Party» за участі Tinchy Stryder прозвучали такі рядки: «У мене є круті джинси Ed Hardy / Круті ремені Ed Hardy / Моя спальня схожа на фабрику Ed Hardy».
Незабаром грайм був списаний з рахунків, оскільки не мав достатньої сили тяжіння для лейблів. Часи YouTube і стримінгу ще не настали, тому музична індустрія не розглядала його потенціал, особливо в той час, коли Britpop домінував у чартах. У період з 2014 по 2016 рік грайм у Великій Британії знову ожив разом із новим сплеском талантів у денсхолі, британському репі, дрілі, афробіті та багатьох інших жанрах з ухилом у грайм.
Музика стала єдиним виходом для талановитих музикантів із найбідніших районів країни для постійного та стабільного заробітку, дозволяючи їм витягти себе та близьких знайомих із того середовища, яке вони відображають у музиці. Найуспішніші музиканти використовують любов фанів та великі гроші для того, щоб відповідати сучасній моді та стилю, як ніколи раніше.
Як ми вже зазначили, нещодавно Pa Salieu виступив у кампанії A-COLD-WALL* осінь-зима 2022, а BackRoad Gee став новим амбасадором бренду PUMA. Вони випустили одну з найпопулярніших реп-пісень у Великій Британії 2020 року «My Family», і з того часу дует продовжує доводити, що мода і музика йдуть пліч-о-пліч, завдяки своєму унікальному стилю та успіхам в творчості.
«Мої стосунки з модою прекрасні – вони чудово поєднуються», – сказав BackRoad Gee в інтерв’ю Hypebeast. «Одяг. Музика. Музика. Одяг. Все це є частиною культури і працює разом. Це відбувалося вже багато років, але зараз це просочується до Великобританії, як ніколи раніше, і я думаю, що тенденція буде продовжуватись. Я не думаю, що тепер щось може зупинити цей глобальний тренд».
Ще один представник британської реп-еліти, який зв’язав себе з індустрією моди – AJ Tracey. Емсі, який проживає в районі Ледброук Гроув, зробив успішну кар’єру в музичній індустрії: його дебютний альбом зайняв три перші місця в чартах, а бенгер «Ladbroke Grove» був відзначений премією NME як пісня року. Крім музики, AJ став однією з ключових постатей у сфері моди. Його сингл 2019 року «Fashion Week» за участю MoStack довів, що він не лише підтримує культуру, а й допомагає подолати розрив між молодими шанувальниками репу та світом сучасного чоловічого і жіночого одягу.
Поспілкувавшись з Hypebeast про майбутнє британського репу і моди, AJ Tracey сказав: «Мої стосунки з модою дуже теплі – це як брат і сестра, яких я завжди намагаюся залучити до всього, що я роблю. Музика і мода йдуть пліч-о-пліч, і я відчуваю, що моє самовираження – це те, що я вдягаю.
«Мені подобається одягатися так, як я відчуваю, але моїми головними натхненниками, на яких я рівняюся, є Кім Джонс, Вірджіл Абло, Стівен Бартер і Термейн Еморі».
«Одяг. Музика. Музика. Одяг. Все це є частиною культури та працює разом». – BackRoad Gee
Як вже говорив AJ, вплив Вірджила Абло на Велику Британію є беззаперечним. У США він створив своє велике портфоліо художнього спрямування та культурного впливу. Колишній креативний директор Louis Vuitton працював над обкладинками альбомів таких американських реперів, як Kanye West («Yeezus», «My Beautiful Dark Twisted Fantasy»), Lil Uzi Vert («Luv is Rage 2») і Pop Smoke («Shoot For The Stars, Aim For The Moon»).
Однак аналогічний вплив з іншого боку Атлантики показав, що культурно значущі дизайнери стають центром репу у Великобританії. Люсьєн Кларк – останній креативний директор DC та співробітник LV розробив дизайн маски для M Huncho, що стало одним із найгучніших перетинів репу і фешену за останній час у Британії.
Оскільки світи моди та британського репу продовжують розмивати свої межі, стаючи частиною ідентичності один одного, можна з упевненістю сказати, що цей кросовер відкриє нову еру грайму. Мода сягає корінням в реп. Чи варто нагадувати вам про такий реперзент, як трек Run D.M.C. «My Adidas» та любов The Notorious B.I.G. до светра Coogie? Інтеграція британського репу в попкультуру виглядає так, ніби він нарешті починає проникати не тільки у стрітвір, який представляє грайм, а й у світ високої моди. Не терпиться побачити, як усе це розвиватиметься далі.
Переклад: Ілля Коваленко