“Ліга Справедливості” Зака Снайдера – шедевр чи обман?


У 2017 році я як справжній фанат коміксів пішов до кінотеатру на «Лігу справедливості». Пішов з тодішньою дівчиною, яка не любила комікси і цей похід, за моїм задумом, мав повернути її на світлу гік-сторону. Не повернув – навпаки, вона плювалася, та й я так само (якщо комусь цікаво – через місяць ми розійшлися, причину вже не пам’ятаю, але не через фільм). Згодом мені пояснили, що це була куца версія великої ідеї Зака Снайдера, яку режисер не зміг довести до кінця. А ще згодом мені сказали, що я таки побачу ту саму версію…

Вчора відбулася прем’єра нової версії “Ліги Справедливості”, на яку фанати чекають вже більше року. Хайпу навколо стрічки багато, в мене ж після перегляду виникли суперечливе відчуття. 




Контекст

Перша версія «Ліги» вийшла у 2017-му і була розгромлена фанатами та критиками. Справа в тому, що Зак Снайдер, який знімав минулі серії кіновсесвіту DC, почав знімати «Лігу справедливості» як частину кіновсесвіту і відповідь Marvel, але на середині самоусунувся через самогубство доньки. 

За іншою версією його усунула сама студія (Warner Brothers) через перевищення ліміту бюджету та непогодження зі сценарними ходами та загальним баченням режисера. Студія хотіла заробити більше грошей, Снайдер хотів вкласти всі свої ідеї у стрічку, незважаючи на рейтинг, умови щодо перегляду фільму підлітками та інші економічні питання. Через це режисером фільму (на стадії постпродакшну) став Джосс Відон, який, за думкою фанатів, своє завдання провалив.

Згодом фанати почали писати петиції та просити студію викласти режисерську версію Зака Снайдера (сам режисер заявляв, що фінальна версія ЛС-2017 кардинально відрізняється від його фільму). Зазвичай такі прохання ігноруються, але цього разу “Ворнери” не тільки дали зелене світло, але й виділили Снайдеру бюджет на додаткові зйомки, графіку і інші технічні питання. Результат – нова чотиригодинна (!) версія стрічки, хмара хайпу навколо якої виросла до пропорцій кількох Думсдеїв. 

Причин хайпу декілька: по-перше Снайдера вважають генієм і це не безпідставно – режисер зняв два, мабуть, кращих фільма, заснованих на коміксах – «300 спартанців» та «Хранителі». По-друге – він є ідейним натхненником всього кіновсесвіту DC («Диво-жінка», «Акванмен», «Людина зі сталі», «Бетмен проти Супермена» – це все він). По-третє все це подавалося як перемога справжнього творця над капіталістичною машиною Голлівуду. 

Видавати режисерські версії – не нова практика для кіноіндустрії (згадайте хоча б перевидання «Володару перснів»), але тут нам обіцяли не просто більш цілісну та продуману работу, а «зовсім нове кіно» (особисто я сподівався, що після перегляду скину його «колишній» і поясню, що вона недобачила в 2017-му). 




Фільм

Наразі ще немає статистичних даних – скільки фільм заробив та скільки людей його подивилося. Але вже можна вангувати, що бюджет кіно відіб’є – як я вже казав, ну дуже багато уваги було до цього фільму, а зробити погано те, що вже, в принципі, було зроблено, практично неможливо. Особливо, якщо ти професіонал. Особливо, якщо ти Зак Снайдер.

Сам фільм дійсно краще попередньої версії – у багатьох моментах покращили графіку (але не у всіх, і є в «Лізі» 5-7 епізодів, дивлячись які, здається, що граєш у замилену комп’ютерну гру), характери та мотивацію героїв хоч якось розкрили (в першій версії з цим взагалі була біда), додалося кілька цікавих та яскравих сцен (але додалися цілком і необов’язкові), а ближче до фіналу це дійсно нагадує не переробку, а зовсім іншу історію. 

АЛЕ: це все одно цілком посередній за голлівудськими мірками фантастичний фільм. Там немає нових сюжетних викрутасів (так, є два цікавих епізоди в кінці, які скоріш нагадують марвелівські сцени після титрів) та сюрпризів для цінувачів комікс-канону. 

Всраті жарти у картині залишились (виявляється їх вставив не Відон, якого в цьому звинувачували, а все ж таки, вони початково були затверджені Снайдером), деякі рішення героїв викликають фейспалм, а діалоги як були «картонними», так і залишилися. 

Якщо б я ставив оцінку фільму, це було б 7 з 10 (першій версії я ставив 4).



Очікування/реальність

Вже сьогодні 90 % критиків та ютуб-блогерів кажуть, що версія Снайдера – шедевр і ми чекали на неї не даремно. Мені ж це нагадує старий анекдот, коли люди купили квитки на виставку дурнів, а замість виставки побачили в павільйоні велике дзеркало. 

Дійсно, Снайдеркат – прецедент, але мова тут не в перемозі фанатів, а в тому, що на одному фільмі студія заробила двічі (впевнений, що набагато більше ніж кожна режисерська версія інших блокбастерів, що були до цього)  і ніхто цього не помітив. Хтось каже, що це історія де реально перемогла справедливість (фанати захистили свої інтереси), мені ж здається, що хайп навколо стрічки ну дуже роздутий і за красивою легендою, як це часто буває, стоять великі гроші. 

Підсумовуючи можу сказати, що, з одного боку, я радий, що така подія відбулася є (історія дійсно красива), з іншого ж – мої очікування не справдилися і внутрішній конспіролог-скептик переміг фаната таланту Снайдера. 

P.S. Колишній дівчині я нічого не відправляв. 



Текст: Михайло Правильний



Читай також:

HBO Max помилково показав “Лігу Справедливості” раніше дати прем’єри