Hit-Boy представив альбом «SURF OR DROWN»
Один з найкращих продюсерів сучасності показав, що вміє читати реп.
Рідкісні Джордани та дорогий шмот – це величезні гроші і величезна індустрія, яка з кожним роком стає все більше.
Разом з нею розвивається і китайський ринок підробок, який доріс до того, що обиватель вже не може відрізнити новітній фейк від оригінальної продукції. Спеціалісти, що перевіряють речі на оригінальність – одна з наймолодших та дуже популярних професій в усьому світі, крім, звичайно, України.
Нам вдалося поспілкуватись з одними з небагатьох українських ком’юніті, що допомагає людям не потрапити на фейк. Як відрізнити оригінал від фейку, відбити свої гроші у недобросовісних продавців та на що звертати увагу при покупці нових Джорданів чи Yeezy – про це читай в нашому в’ю із засновниками Legit Community.
Привіт розкажіть для неофітів чим ви займаєтесь і чому це важливо?
Ми пишемо про інстаграм-магазини, які продають підроблений одяг під виглядом оригіналу або ж кидають на передоплату. Також ми розповідаємо як уберегти себе від подібних ситуацій, на що звертати увагу при замовленні. Крім цього, у нас є список перевірених магазинів, у яких ми рекомендуємо замовляти.
(До першого засновника) Як давно займаєшся цим, кого зі своїх колег знаєш та що надихнули піти в цю справу?
Якось я вирішив замовити кросівки в на той час популярному інстаграм-магазині. Скинув кілька тисяч передоплати. Далі магазин просто перестав відповідати на повідомлення і стало зрозуміло, що хлопці кидають на гроші. Після цього я зв’язався з людьми, які були підписані на цей магазин, виявилося, що кинули не мене одного. Був створений загальний чат і спільними зусиллями нам вдалося дізнатися хто є власниками магазину, знайти їх фотографії, паспортні та інші особисті дані. Володіючи цією інформацією мені і всім іншим вдалося повернути свої гроші.
Згодом стало очевидно, що є багато магазинів, які продають фейк під виглядом оригіналу і захотів розповісти про них, так як мало хто був в курсі, навіть мої друзі замовляли у них, при цьому нічого не підозрюючи.
На створення аккаунта (його було створено в листопаді 2019 року) надихнуло бажання розповісти людям правду про магазини і співпрацювати з цікавими людьми з індустрії. Можна сказати, що ми просто розповідаємо про поганих людей, з якими не варто мати справу і хороших, з якими ми самі знайомимося і співпрацюємо.
Як монетизуєте свою роботу?
Це ніколи не було основною метою, перші півроку ми все робили безкоштовно, тоді ще було менше досвіду в цій справі. Згодом ми почали брати 200 грн за послуги перевірки речі на оригінальність, оскільки тоді вже могли побачити непогану підробку.
Насправді, є досить багато варіантів монетизації, над деякими ми вже працюємо, але поки що найцінніше, це коннект з хорошими людьми для того щоб в майбутньому сформувати ком’юніті.
Які ціни на ваші послуги зараз?
Їх можна подивитись тут.
Як законодавчо регулюється питання з паллю?
Одним словом – ніяк. В Україні не існує експертів / органів, які можуть перевірити річ на оригінальність. У Харкові в ТРЦ Нікопольський є фізична точка магазину ambassador_sneakers – вони продають фейк. Ми повідомили про це адміністрацію ТРЦ, вони нам відповіли що перевіряють даний магазин, подивимося що буде далі.
Є мережа бутиків One Club, у них близько 5-6 магазинів в Києві і, начебто ще є в Дніпрі, вони також продають фейк. У решти ж магазинів або є невеликі офлайн-стори, або всі їхні продажі йдуть через сайт чи інсту. У магазині можуть бути десятки дешевих підробок без документів, але ніхто з правоохоронних органів цим займатися не буде. Очевидно, що проблема фейків в Україні мало ким висвітлюється і через це процвітає безкарність.
Ви допомагаєте людям повернути вкрадені кошти. Скільки вдалося зберегти за час існування ком’юніті?
За час існування нашої спільноти ми допомогли повернути більше 100 000 гривень. Також зараз відкрито кримінальну справу на власника магазину, який протягом двох років кидав людей на гроші і ми точно знаємо, що він кинув на 700 тисяч гривень близько 90 осіб. Тільки при такому масштабі на нього звернули увагу правоохоронні органи та тільки тому, що вистачило доказів його причетності до інста-сторінки магазину. При тому, що він винен гроші 90 покупцям, заяву в поліцію написали не всі з них, і в підсумку сума на яку він кинув “офіційно” абсолютно інша.
Як ставитеся до технологій розпізнавання фейків по типу Legit Check Tech від Entrupy і інших?
Вперше почули про це від тебе. Подивилися – задум цікавий, потрібно буде розібратися більш детально. Ми знаємо декілька подібних сервісів для перевірки, ціни на перевірку у них починаються від 3 $ та закінчуються 40 $.
У штучного інтелекту в форматі Legit Check великі перспективи, поки що це все перебуває на початковому етапі і нам відомі випадки, коли подібні технології пропускали фейки. За сервісами з використанням машинного навчання майбутнє, але поки що, за рахунок практики, великого обсягу перевірених речей власноруч, людський фактор все ж таки переважає.
Ви якось інтегрували технології у власну діяльність?
Для більшої зручності нами був створений телеграм-бот, в якому ми маємо базу детальних фотографій оригінальних речей. Її ми кожен раз використовуємо при перевірці. База постійно оновлюється, а зараз ми працюємо над збільшенням функціоналу бота. Впевнений, що в майбутньому він буде кращим інструментом для будь-якого реселлера чи звичайного покупця, який хоче розібратися в цій темі і не бути обдуреним.
Основні поради щоб не купити фейк в інтернеті?
В нас такі зібрані тут. Якщо коротко, то:
1) Купуйте Legit Check (послугу перевірки речі на оригінальність)
2) Замовляйте на платформах, які перед відправкою речі звичайному покупцеві перевіряють її на оригінальність (StockX, Goat, Ebay). Або ж на офіційних сайтах і на всесвітніх платформах Zappos, 6pm, ASOS, Yoox, Farfetch.
3) Пам’ятайте що зараз можуть підробити будь-які теги, бірки (не раз стикалися з підробленими тегами StockX, Stadium Goods, їх чеками і бірками Farfetch). Є сайти, де за кілька євро можуть підробити ордера з найпопулярніших ресейл платформі також вже зараз підробляють навіть результати перевірки речі на оригінальність з деяких додатків для снікерхедів.
4) Перед тим, як купувати, проаналізуйте, чи зможете повернути річ в разі підробки (чи є у вас знайомі з власником магазину, чи достатньо у вас інформації про продавця).
5) Ніколи не будьте впевнені що ви самостійно можете відрізнити фейк від оригіналу. Зараз роблять фейк наступним чином: дивляться гайди “як відрізнити фейк від оригіналу” та підганяють всі деталі за кожним з пунктів.
Де ви стежите за тим на яких фабриках робиться товар, в яких країнах, які в цілому ресурси читаєте?
Ми весь час працюємо над збільшенням багажу знань в сфері Legit Check’у, вивчаючи велику кількість брендів, особливостей їх бірок, інших деталей. Це дозволяє нам весь час зростати, але так як ринок кожен день розвивається – це безперервна робота.
Крім інтернету фейки і в офлайні – на фестивалях і магазинах, вірно?
Про магазини в офлайні ми вже казали, щодо фестів – з 2019 року на деяких івентах були випадки продажу фейку і продавці його привозили на фестивалі навмисне. На жаль, організатори навряд чи розуміли що таке може статися, сподіваємося, що після створення нашого ком’юніті ця проблема висвітлена сильніше і тепер на наступних івентах це буде хоч трохи контролюватися, завжди раді допомогти з цим.
Фейки в рекламі у блогерів. Як це взагалі працює?
Все дуже просто, найчастіше блогерам пропонують по бартеру зробити рекламу. Для магазину з фейком це вигідно, тому що ціна фейку в 3-4 рази нижча за ціну оригіналу, а самим блогерам вони кажуть що річ оригінальна. Блогер, в свою чергу, нічого не перевіряє і тупо робить рекламу. Деяким блогерам ми навіть писали, пояснювали їм що цей магазин продає підробки, показували докази. Але в 90 відсотках випадків наші повідомлення або ігнорувалися, або на них надходила відповідь «Дякую, я сам(а) розберуся».
Через таку байдужість з боку блогерів, ми спеціально зробили пост, де дали для них поради як з цим можна боротися.
Яка була реакція?
З дев’яти блогерів в пості відповіли тільки 3, один сказав, що ми не до кінця висвітлили ситуацію (це не так, ми розповіли про все), другий сказав, що не робив рекламу, а просто зазначив магазин кілька разів, а третій зовсім не повірив нашим словам і сказав що у нього оригінал.
Основний вид реклами для магазинів з фейком це якраз блогери. Вартість подібної рекламної інтеграції відіб’ється першим же «клієнтом».
Наскільки розвинена Legit Chek індустрія в Україні?
Зовсім не розвинена, якщо хтось захоче перевірити річ, то користується закордонними додатками, або пише нам. Ми єдині в Україні, хто цілеспрямовано займається тільки Legit Check’ом і ми не маємо ніякого відношення до продажу будь-яких речей. Ринок повністю вільний, тільки зараз люди починають усвідомлювати, що самостійно у них навряд вийде перевірити річ і варто замовити дану послугу.
Про реселерів, допомагаєте їм, з ким на контакті? Наскільки часто реселери продають фейк?
Із задоволенням співпрацюємо з усіма, хто є у нашому Білому списку, робимо все можливе, щоб створити якомога більш дружнє ком’юніті. До речі, всім реселлерам з Білого списку ми надаємо доступ до нашого телеграм боту з базою фотографій оригінальних речей і також завжди раді допомогти в перевірці речі на оригінальність. Також ми співпрацюємо з хімчистками Sneaker Mate і після чистки лімітованих пар їхні клієнти отримують 20% знижки на наші послуги Legit Check.
Чи заважають вашій роботі продавці фейку? Які були прецеденти? Загрози? Страйки? Інтриги?
Продавці фейку тільки додають роботи. Коли ми тільки починали писати про фейк-магазини, то загроз та пропозицій видалити пост за гроші – було досить багато. Згодом, вони зрозуміли, що такими методами з нами не домовитися і тепер же нас намагаються хакнути або накрутити підписників, щоб заблокувати аккаунт.
За останні 2 місяці нам накрутили більше 400 тисяч фейкових підписників. Добре, що інстаграм хоч потроху їх видаляє. Дійшла справа до того, що накрутка поширилася і на магазини з нашого Білого списку. Але наше співтовариство з кожним днем стає все більше і підтримка підписників відчувається все сильніше.